El Clasico Diisi Dengan Pemain Muda Berbakat

Pertemuan antara Barcelona dan Real Madrid selalu dinantikan. Pertemuan antara dua saingan Liga Sepanyol yang sering disebut El Clasico memang merupakan momen yang paling dinanti-nantikan dalam dunia bola sepak. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, El Clasico selalu mengenai persaingan antara dua ikon kelab, iaitu Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo.

Namun, Cristino Ronaldo memutuskan untuk meninggalkan Real Madrid musim lalu dan Lionel Messi tidak lagi muda. Kerana itu, banyak orang tertanya-tanya tentang masa depan El Clasico di masa depan, ketika ikon kelab tidak lagi menguasai bola sepak.

Tetapi sekarang peminat bola sepak dapat kembali bersemangat dengan El Clasico kerana sekarang kedua gergasi Sepanyol itu mempunyai bakat muda yang diharapkan dapat menjadi bintang bola sepak. Pada El Clasico 2020-2021, kedua kelab diharapkan tidak hanya akan mengadakan pertandingan antara bintang dunia, tetapi juga akan memperlihatkan bakat pemain muda yang mulai bersinar.

Pada perlawanan pertama El Clasico musim ini, Barcelona akan memasukkan Ansu Fati, pemain muda yang dikatakan sebagai pengganti Lionel Messi. Pemain berusia 17 tahun itu kini merupakan pencetak gol termuda Barcelona di La Liga. Dia juga merupakan penjaring gol termuda di Liga Juara-Juara.

Ansu Fati telah bermain sepenuhnya di peringkat antarabangsa dengan pasukan kebangsaan Sepanyol. Dia juga merupakan penjaring gol termuda La Roja setelah menjaringkan gol dalam perlawanan antarabangsa pertamanya menentang Ukraine dalam pertandingan Liga Bangsa-bangsa UEFA. Kini Ansu Fati telah mendapat tempat dalam pasukan pertama Ronald Koeman dan dia bersedia untuk menjadi penyerang bintang kelas dunia di La Liga.

Barcelona Dan Real Madrid Dipenuhi Dengan Bintang Masa Depan

Ansu Fati bukan satu-satunya pemain muda yang bersinar di Barcelona. Mereka juga mempunyai Sergino Dest, pemain berusia 19 tahun yang mereka tandatangani dari Ajax Amsterdam musim panas ini dengan bayaran 26 juta euro. Dia menjadi pemain pasukan kebangsaan Amerika Syarikat pertama di Barcelona. Sementara itu masih ada dua bintang muda yang lain, iaitu Francisco Trincao dan Pedri yang juga bergabung dengan Camp Nou di pasar perpindahan musim panas ini dari Braga dan Las Palmas masing-masing.

Francisco Trincao telah menjadi sebahagian daripada pasukan kebangsaan Portugal sejak berusia 20 tahun dan dia direkrut oleh La Blaugrana dengan bayaran 31 juta euro. Sementara itu Pedri masih berusia 17 tahun tetapi dia juga telah menunjukkan kemampuannya. Malah Pedri disebut sebagai rahmat untuk bola sepak Sepanyol.

Skuad Real Madrid juga dipenuhi dengan beberapa bintang muda yang menarik. Yang pertama adalah Martin Odegaard yang dikatakan sebagai andalan Los Blancos pada masa akan datang. Pemain Norway berusia 22 tahun itu bersedia untuk memanfaatkan sepenuhnya kemampuannya dengan Real Madrid. Dia juga telah menunjukkan peranannya untuk pasukan Zinedine Zidane sejak awal musim ini.


Selain itu mereka juga mempunyai Vincius Junior yang masih berusia 20 tahun dan Rodrygo Goes yang masih berusia 19 tahun. Sekiranya Rodrygo Goes sudah menjadi sebahagian daripada pasukan kebangsaan Brazil, Vinicius Junior akan mendaftarkan dirinya sebagai pencetak gol termuda El Clasico, dan memecahkan rekod yang sebelumnya dipegang oleh Lionel Messi.